J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Es desarrolo tecnológico pero el programa necesita dinero y puedes ser socio capitalista con participación de ingenieros y diseñadores que aporten o que los pongan a hacer algo y aprenden por el dinero que pones.
Onyx- Sargento Mayor de Tercera
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
En fin!
Les dejo una fotico para que nos emocionemos más!
Confesando que aunque siempre preferiremos el J-10B, igualmente el J-10A es la mejor opción para reemplazar al F-5.
Casi cualquier cosa puede reemplazar al F-5.
Solo que el J-10 no es cualquier cosa, mientras posea todo lo que promete poseer.
He leído que se le puede instalar el radar AESA Zhuk AE que la India está instalando en sus Su-30 MKI.
Incluso una empresa italiana ofreció un radar para la versión F-20 Pakistaní.
También he leído que en el pueden instalarse misiles occidentales y rusos como los Python y los R-77.
Creo que encaja perfectamente con nuestros arsenales.
Es definitivamente la mejor opción.
Les dejo una fotico para que nos emocionemos más!
Confesando que aunque siempre preferiremos el J-10B, igualmente el J-10A es la mejor opción para reemplazar al F-5.
Casi cualquier cosa puede reemplazar al F-5.
Solo que el J-10 no es cualquier cosa, mientras posea todo lo que promete poseer.
He leído que se le puede instalar el radar AESA Zhuk AE que la India está instalando en sus Su-30 MKI.
Incluso una empresa italiana ofreció un radar para la versión F-20 Pakistaní.
También he leído que en el pueden instalarse misiles occidentales y rusos como los Python y los R-77.
Creo que encaja perfectamente con nuestros arsenales.
Es definitivamente la mejor opción.
Fedor_Emelianenko- Soldado Raso
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Fedor_Emelianenko escribió:En fin!
Les dejo una fotico para que nos emocionemos más!
Confesando que aunque siempre preferiremos el J-10B, igualmente el J-10A es la mejor opción para reemplazar al F-5.
Casi cualquier cosa puede reemplazar al F-5.
Solo que el J-10 no es cualquier cosa, mientras posea todo lo que promete poseer.
He leído que se le puede instalar el radar AESA Zhuk AE que la India está instalando en sus Su-30 MKI.
Incluso una empresa italiana ofreció un radar para la versión F-20 Pakistaní.
También he leído que en el pueden instalarse misiles occidentales y rusos como los Python y los R-77.
Creo que encaja perfectamente con nuestros arsenales.
Es definitivamente la mejor opción.
Los J-10 no son de la misma categoria de los F-5 ya que uno es un caza ligero y el otros es un cazabombardero medio.
Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
zuhe escribió:
Los J-10 no son de la misma categoria de los F-5 ya que uno es un caza ligero y el otros es un cazabombardero medio.
No importa! Igual son necesarios en nuestra Aviación Militar.
Con ellos solo daremos de baja a los aviones F-16 y F-5, pero seguiremos aprovechando sus sistemas de armas.
Eso es algo que no lo pudimos hacer con los adquiridos Su-30 MK2.
¿Podríamos imaginarnos un J-10 en Venezuela, disparando misiles Phyton y R-77?
Por DIOS! sería lo más impresionante en la región!
Fedor_Emelianenko- Soldado Raso
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Fedor_Emelianenko escribió:zuhe escribió:
Los J-10 no son de la misma categoria de los F-5 ya que uno es un caza ligero y el otros es un cazabombardero medio.
No importa! Igual son necesarios en nuestra Aviación Militar.
Con ellos solo daremos de baja a los aviones F-16 y F-5, pero seguiremos aprovechando sus sistemas de armas.
Eso es algo que no lo pudimos hacer con los adquiridos Su-30 MK2.
¿Podríamos imaginarnos un J-10 en Venezuela, disparando misiles Phyton y R-77?
Por DIOS! sería lo más impresionante en la región!
MOMENTO MOMENTO A NUESTROS F-16 CREO QUE DEBERIAN PENSARLO MEJOR A ESTE SISTEMA LE QUEDA TELA MUCHA TELA QUE CORTAR VAYAN AL HILO F-16 Y SE DARAN CUENTA saludos en mayúsculas ya saben
vudu 1- Capitán
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
El J-10 dudo que dispare Python ni R-77 en todo caso PL9C y SD-10
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Gerardo escribió:El J-10 dudo que dispare Python ni R-77 en todo caso PL9C y SD-10
o lo mismo que lanzen los k-8 digo yo por ser chino
vudu 1- Capitán
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Localización : selva!!!
Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Este comentario puede ser loco, pero no es más que un comentario.
Cuando lo consiga de nuevo en internet, lo posteo para que lo lean original.
Buscando noticia del J-10 en inglés, encontré una que decía, que China pedía aviones F-16 a Venezuela para estudiarlos y hacerles reingeniería. ¿Por qué?
Porque Taiwan y Surcorea (Enemigos de China) han comprado aviones F-16 a los EEUU.
China por lo tanto está interesada en hacer lo que algún día planteó el General Alberto Muller Rojas, de vender nuestros F-16 a países aliados. En aquellos días se rumoraba Irán, como posible comprador.
Lo cierto del caso, es que la nota dejaba entrever, que la reingeniería aplicada por los chinos, haría posible la adapción de nuevas y mejores tecnologías a nuestros F-16.
Por ejemplo, tanto el Lavi como el J-10 son derivados del F-16, y muchas de sus tecnologías, incluyendo la planta motriz serían adaptaciones de motores rusos al diseño estructural chino.
Así también será posible hacer adptaciones a nuestros F-16.
Juzguen ustedes!
Saludos!
Cuando lo consiga de nuevo en internet, lo posteo para que lo lean original.
Buscando noticia del J-10 en inglés, encontré una que decía, que China pedía aviones F-16 a Venezuela para estudiarlos y hacerles reingeniería. ¿Por qué?
Porque Taiwan y Surcorea (Enemigos de China) han comprado aviones F-16 a los EEUU.
China por lo tanto está interesada en hacer lo que algún día planteó el General Alberto Muller Rojas, de vender nuestros F-16 a países aliados. En aquellos días se rumoraba Irán, como posible comprador.
Lo cierto del caso, es que la nota dejaba entrever, que la reingeniería aplicada por los chinos, haría posible la adapción de nuevas y mejores tecnologías a nuestros F-16.
Por ejemplo, tanto el Lavi como el J-10 son derivados del F-16, y muchas de sus tecnologías, incluyendo la planta motriz serían adaptaciones de motores rusos al diseño estructural chino.
Así también será posible hacer adptaciones a nuestros F-16.
Juzguen ustedes!
Saludos!
Fedor_Emelianenko- Soldado Raso
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Gerardo escribió:El J-10 dudo que dispare Python ni R-77 en todo caso PL9C y SD-10
Es lo que he leído!
Ahora mi tarea es conseguir de nuevo la info en internet y subirles el link para que también ustedes lo lean!
Estoy editando.
Después que se comenzó a retirar paulatinamente el bloqueo de armas que alguna vez EEUU, Europa y las naciones pro-occidentales aplicaron contra la República Popular de China, algunas de estas naciones han vendido armas a China.
Inmediatamente se apeló a la ingeniería inversa en el país asiático, con el fin de lograr tener bases para el futuro desarrollo propio de armas.
Tal es el caso del misil israleí Rafael Python-3, cuyo derivado sería el PL-8.
También el Aspide italiano derivaría en el PL-11.
El AA-12 Adder, derivaría en el PL-12, y un largo etc.
No sería un comentario descabellado decir que los misiles Chinos son prácticamente una variante más de los misiles occidentales, y por lo tanto no debería extrañarle a nadie, que los misiles chinos sean emplazados en plataformas occidentales, o viceversa, que los misiles occidentales sean emplazados en plataformas chinas.
Así como nosotros los venezolanos a día de hoy, los chinos también tuvieron la necesidad de integrar sus diversos sistemas de armas, y superar los problemas de logística. Para ello desarrollaron un software emulador en sus aviones cazas, que les permitiría el uso combinado de misiles de distinta procedencia.
Esta información es extraída en parte de wikipedia en español y en parte de la siguiente fuente: http://www.airforce-technology.com/projects/j-10/
De la fuente citada, les adjunto la especificación que se discute del sistema de armas del J-10.
Weapons
The J-10 has 11 external hardpoints: five hardpoints on the fuselage with one on the centreline and a pair of hardpoints on each side of the fuselage, and three hardpoints on each wing.
The outer wing stations carry air-to-air missiles such as the Chinese built Python 3 PL-8, P-11 or PL-12 or the Russian Vympel R-73 (AA-11 Archer) or R-77 (AA-12 Adder).
The PL-8 infrared homing short-range air-to-air missile is manufactured in China under a licensed production agreement by the China Academy (formerly the Luoyang Electro-optics Technology Development Centre) and is a variant of the Israeli Python 3 missile. The PL-11 is a licensed-manufactured variant of the MBDA Italy Aspide medium-range air-to-air missile.
The PL-12 missile is manufactured in China under a collaborative agreement with Russia. It uses the Russian AA-12 Adder missile technology configured with a Chinese-developed rocket motor to give a range of 50 miles and speed of Mach 4.
Última edición por Fedor_Emelianenko el Miér 31 Ago - 19:49, editado 1 vez
Fedor_Emelianenko- Soldado Raso
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
XAMBER escribió:
Si pero que tan arrecho es el F-16 (NO SE MALINTERPTRE MI COMENTARIO ) es verdad durante muchos años fue el caza mas arrecho del mundo y todavia sigue siendo importante es el mas vendido producido por no se cuantos paises etc ... Usados por otros no se cuantos mas , pero el punto es que nuestros F-16 block 15 , tecnologicamente hablando no son la gran vaina , tal vez F-16 sea F-16 estructurlamente hablando sea la version que sea pero no creo que los chinos de verdad esten interesados en unos aviones como nos nuestros tal vez los iranies si que estan mas atrasados .
Si! yo entiendo!
Pero igual ellos si querran saber todo acerca del Phyton 4 y del Sidwinder, misiles de los que aún no disponen!
Y bueno! la interacion de estos misiles con la plataforma! más que desde el punto de vista aerodinámico, me refiero a la parte electrónica y a lo concerniente a programación etc.
Ellos quieren invadr a Taiwan, y necesitan saber las debilidades y fortalezas de los taiwaneses.
Nosotros solo necesitamos un mejor sistema de armas!
Fedor_Emelianenko- Soldado Raso
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Sera que si se da la vaina los Generales se avispan y le salen con una a los chinos nose algo como: Te do mis F-16 y me dai unos cuantos J-10
PD: Nada cuesta soñar...
PD: Nada cuesta soñar...
DJ-ZG- Distinguido
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
DJ-ZG escribió:Sera que si se da la vaina los Generales se avispan y le salen con una a los chinos nose algo como: Te do mis F-16 y me dai unos cuantos J-10
PD: Nada cuesta soñar...
En un foro Argentino lei un rumor de que habia una comision Argentina en China viendo no se que cosa y se sorprendiron a ver en un hangar un F-16. No recuerdo que Block.
Saludos....
Musthafa- Distinguido
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
sopa wanton mein,ahhh incluye pan y costillitas
vudu 1- Capitán
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Bueno, que se nos pierda un python IV y de repente llega por MRW a China, ¿cual es el peo?, si a los gringos se les pierden piezas o partes de misiles balisticos que terminan en Taiwan, y ya estan desplegando el Python V....
Arpia- Sargento Mayor de Tercera
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Última edición por Gerardo el Miér 7 Sep - 20:22, editado 1 vez
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Imagino que ahora si las ven?
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
La verdad mis amigos que cada vez que los veo me gusta mas se parece un F-16.
Chaco- Teniente
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Excelentes fotos!
Leí por ahí en una nota que China estaría dispuesta a entregar aviones de combate a cambio de petróleo.
Bueno! me parece probable entonces que se acelere la negociación de estos buenos aviones.
Recordemos que China tiene en Venezuela importantísimas inversiones, a cambio de un futuro suministro de petróleo de la Faja Petrolífera del Orinoco (Bloque Junín). Inversiones en el sector agrícola, minero, etc, serán canceladas con suministros de crudo, y pues, quizá allí haya sido incluído el sector defensa.
Amanecerá y veremos!
Leí por ahí en una nota que China estaría dispuesta a entregar aviones de combate a cambio de petróleo.
Bueno! me parece probable entonces que se acelere la negociación de estos buenos aviones.
Recordemos que China tiene en Venezuela importantísimas inversiones, a cambio de un futuro suministro de petróleo de la Faja Petrolífera del Orinoco (Bloque Junín). Inversiones en el sector agrícola, minero, etc, serán canceladas con suministros de crudo, y pues, quizá allí haya sido incluído el sector defensa.
Amanecerá y veremos!
Fedor_Emelianenko- Soldado Raso
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
viernes 18 de febrero de 2011
Venezuela negocia compras de aviones militares chinos
Gestiones incluirían cazas supersónicos J-10
El Gobierno venezolano está negociando en China la adquisición de nuevos aviones de entrenamiento de combate, transporte y caza, según han informado fuentes calificadas. Las aeronaves chinas, en algunos casos, reemplazarán a modelos norteamericanos con limitaciones operativas, por la negativa de Estados Unidos de suministrar piezas de recambio.
K-8W
Se trata, en primer término, de la adquisición de 7 aviones de entrenamiento de combate K-8W para elevar la flotilla existente a 24 unidades. En su oportunidad, el presidente Hugo Chávez anunció la compra de un segundo lote de 18 unidades, pero finalmente la cantidad quedó reducida a 7.
Y-8
De igual manera, se adelanta la compra de entre 10 y 12 aviones de transporte Y-8. Estos aparatos, según explicó en su oportunidad el comandante general de la Aviación, mayor general Jorge Arévalo Oropeza Pernalete, complementarán a los C-130H "Hércules" actualmente en servicio.
J-10
Por último, se habría decidido la adquisición de aviones de combate J-10 para, eventualmente, sustituir a los F-16 de fabricación estadounidense. El J-10 es un caza polivalente, de velocidad supersónica, con capacidad para cargar 6 toneladas de armamento. En noviembre de 2010, fuentes chinas se refirieron a una posible venta a Venezuela de cazas JF-17, de menores prestaciones que el J-10.
La Fuerza Aérea Venezolana dispone desde hace algún tiempo de sistemas militares chinos, incluidos 17 aviones K-8W y diez radares móviles de largo alcance, siete modelo JYL-1 y tres JY-11.
http://venezueladefensa.blogspot.com/2011/02/venezuela-negocia-compras-de-aviones.html
Ven donde esta el comemierdismo!!!
Venezuela negocia compras de aviones militares chinos
Gestiones incluirían cazas supersónicos J-10
El Gobierno venezolano está negociando en China la adquisición de nuevos aviones de entrenamiento de combate, transporte y caza, según han informado fuentes calificadas. Las aeronaves chinas, en algunos casos, reemplazarán a modelos norteamericanos con limitaciones operativas, por la negativa de Estados Unidos de suministrar piezas de recambio.
K-8W
Se trata, en primer término, de la adquisición de 7 aviones de entrenamiento de combate K-8W para elevar la flotilla existente a 24 unidades. En su oportunidad, el presidente Hugo Chávez anunció la compra de un segundo lote de 18 unidades, pero finalmente la cantidad quedó reducida a 7.
Y-8
De igual manera, se adelanta la compra de entre 10 y 12 aviones de transporte Y-8. Estos aparatos, según explicó en su oportunidad el comandante general de la Aviación, mayor general Jorge Arévalo Oropeza Pernalete, complementarán a los C-130H "Hércules" actualmente en servicio.
J-10
Por último, se habría decidido la adquisición de aviones de combate J-10 para, eventualmente, sustituir a los F-16 de fabricación estadounidense. El J-10 es un caza polivalente, de velocidad supersónica, con capacidad para cargar 6 toneladas de armamento. En noviembre de 2010, fuentes chinas se refirieron a una posible venta a Venezuela de cazas JF-17, de menores prestaciones que el J-10.
La Fuerza Aérea Venezolana dispone desde hace algún tiempo de sistemas militares chinos, incluidos 17 aviones K-8W y diez radares móviles de largo alcance, siete modelo JYL-1 y tres JY-11.
http://venezueladefensa.blogspot.com/2011/02/venezuela-negocia-compras-de-aviones.html
Ven donde esta el comemierdismo!!!
Onyx- Sargento Mayor de Tercera
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
J-10 Exportaciones
En el caso de Venezuela, diferentes fuentes de la web han venido informando sobre el interes de la Aviación Militar Venezolana, en comprar un avión que complemente en sus multiples funciones asignadas al caza pesado Su-30 MK2 de largo alcance y reemplace finalmente, a los cazas F-5 C y Mirage 50, los cuales pertenecen a una generación anterior al antes mencionado; así mismo, el caza occidental F-16 A/B deberá ser reemplazado en un futuro muy posiblemente por los nuevos aviones cazas pesados Su-35 BM de Rusia, de los que prestigiosas publicaciones como la revista Jane´s han informado de negociaciones con la República Rusa para un pedido de 24 unidades. Es notable, el hecho de que ese país cuenta también con el avión entrenador y de ataque ligero de origen chino K-8 W. Se ha señalado a su vez, que recientemente una misión de la industria aeronautica de la República Popular China visitó la Comandancia General de la Aviación de Venezuela, a lo que se suman las declaraciones del Comandante General de la Aviación, Mayor General Jorge Arévalo Oropeza Pernalete y del propio Presidente Hugo Chávez, sobre la posible adquisición de nuevo material aéreo de China en el futuro. 20
La nueva versión para exportación, estará equipada con la tecnología más moderna disponible, en la aviónica de la cabina de mando y armamento, el país comprador, puede seleccionar el tipo de radar y equipo electrónico que necesite, en una arquitectura de software abierto para poder realizar mejoras Up-grade en el futuro, instalar nuevos equipos electrónicos, otro radar y varios tipos de armamento, desarrollados en cada país comprador y ser compatible con armamento suministrado por otros países, como los misiles navales MBDA Exocet fabricados en Francia y otro tipo de armamento, bombas y misiles, fabricados en India, Rusia y China, según la conveniencia, el inventario de armas y las necesidades de defensa de cada país comprador.
http://es.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-10
En el caso de Venezuela, diferentes fuentes de la web han venido informando sobre el interes de la Aviación Militar Venezolana, en comprar un avión que complemente en sus multiples funciones asignadas al caza pesado Su-30 MK2 de largo alcance y reemplace finalmente, a los cazas F-5 C y Mirage 50, los cuales pertenecen a una generación anterior al antes mencionado; así mismo, el caza occidental F-16 A/B deberá ser reemplazado en un futuro muy posiblemente por los nuevos aviones cazas pesados Su-35 BM de Rusia, de los que prestigiosas publicaciones como la revista Jane´s han informado de negociaciones con la República Rusa para un pedido de 24 unidades. Es notable, el hecho de que ese país cuenta también con el avión entrenador y de ataque ligero de origen chino K-8 W. Se ha señalado a su vez, que recientemente una misión de la industria aeronautica de la República Popular China visitó la Comandancia General de la Aviación de Venezuela, a lo que se suman las declaraciones del Comandante General de la Aviación, Mayor General Jorge Arévalo Oropeza Pernalete y del propio Presidente Hugo Chávez, sobre la posible adquisición de nuevo material aéreo de China en el futuro. 20
La nueva versión para exportación, estará equipada con la tecnología más moderna disponible, en la aviónica de la cabina de mando y armamento, el país comprador, puede seleccionar el tipo de radar y equipo electrónico que necesite, en una arquitectura de software abierto para poder realizar mejoras Up-grade en el futuro, instalar nuevos equipos electrónicos, otro radar y varios tipos de armamento, desarrollados en cada país comprador y ser compatible con armamento suministrado por otros países, como los misiles navales MBDA Exocet fabricados en Francia y otro tipo de armamento, bombas y misiles, fabricados en India, Rusia y China, según la conveniencia, el inventario de armas y las necesidades de defensa de cada país comprador.
http://es.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-10
Onyx- Sargento Mayor de Tercera
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Re: J-10 en la AMBV (Analisis y propuesta)
Jian-10 Multirole Fighter Aircraft
J-10
J-10B
J-10 History
J-10 Video
The Jian-10 (J-10) is a multirole, all-weather fighter aircraft designed for both air-to-air and air-to-ground missions. The aircraft was designed by the Chengdu Aircraft Design Institute (611 Institute) and built by the Chengdu Aircraft Corporation (CAC) of AVIC. The aircraft has been operational with the PLA Air Force (PLAAF) since 2003. The J-10 is available in the single-seat fighter variant J-10 and two-seater fighter-trainer variant J-10S. A further improved single-seat fighter variant designated J-10B reportedly made its maiden flight in February 2009.
Programme
The programme to develop the J-10, known as Project 8610, started in the mid-1980s. The aircraft was originally intended to be a high-performance air-superiority fighter to counter the then emerging fourth-generation fighters such as F-16 and MiG-29, but the end of the Cold War and changing requirements shifted the development towards a multirole fighter with both air-to-air and ground attack mission capabilities.
The development of the J-10 was reportedly assisted by Israel, which provided the technologies of its cancelled IAI Lavi lightweight fighter including the aerodynamic design and the software for the “fly-by-wire” flight control system. The development programme faced enormous difficulty in the early 1990s when China faced arms embargo imposed by the United States and European Union. In the mid-1990s Russian became involved in the J-10 development and supplied its AL-31F turbofan jet engine to power the aircraft.
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PLAAF J-10 single-seater fighter with PL-8 and PL-11 AAMs (Chinese Internet)
The J-10 was first flown on 22 March 1998, with six prototypes produced for flight tests. Six production examples in the single-seat fighter variant were delivered to the PLAAF Flight Test & Training Base / 13th Test Regiment at Cangzhou Airbase for operational test and evaluation in March 2003. The aircraft was certified for design finalisation in early 2004. The first operational J-10 fighter unit was activated in the PLAAF 44th Air Division / 132nd Fighter Regiment based at Luliang Airbase in the southern Yuannan Province in July 2004. The two-seater J-10S first flew in December 2003 and was certified in 2005.
The initial batch of 100 examples in both single-seat and two-seater variants were delivered to the PLAAF between 2004 and 2006. It was estimated that a total of 300 aircraft may be required by the PLAAF and PLA Navy. A number of countries including Pakistan, Iran, and Thailand have also shown strong interest in the aircraft. In March 2007, the Chief of Air Staff of the Pakistani Air Force told the press that the country was finalising a deal with China to purchase up to 32~40 J-10 fighters, with the delivery expected to take place in 2009. [1]
Design
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J-10 fighter with refuelling probe (Chinese Internet)
The J-10 adopts a “tailless delta-canard” aerodynamic layout, which was originally developed for the cancelled J-9 fighter. The aircraft has the horizontal control surfaces moved forward to become a canard in front of the wing. When the aircraft pitches up, instead of forcing the tail down decreasing overall lift, the canard lifts the nose, increasing the overall lift. Because the canard is picking up the fresh air stream instead of the wake behind the main wing, the aircraft can achieve better control authority with a smaller-size control surface, thus resulting in less drag and less weight.
The aircraft employs an adjustable, chin-mounted air intake that supplies air to the single Lyulka-Saturn AL-31FN afterburning turbofan jet engine. The upper portion of the air intake is incorporated with an intake ramp designed to generate a rearward leaning oblique shock wave to aid the inlet compression process. The ramp sits at an acute angle to deflect the intake air stream from the longitudinal direction. This design created a gap between the air intake and the forward fuselage, and requires six small beams to enhance the structure for high-speed flight. This air intake design was reportedly replaced by a diffuser supersonic inlet (DSI) on the latest J-10B variant.
The tailless delta-canard configuration is inherently aerodynamically unstable, which provides a high level of agility, particularly at supersonic speeds. However, this requires a sophisticated computerised control system, or “fly-by-wire” (FBW), to provide artificial stabilisation and gust elevation to give good control characteristics throughout the flight envelope. The J-10 uses a digital quadruplex (four-channel FBW system developed by the 611 Institute. The software for the FBW system was developed by the 611 Institute using ADA language.
The pilot sits in the cockpit located above the air intake and in front of the canard. The two-piece bubble canopy gives the pilot great vision at all directions, a vital feature during air-to-air combat. The onboard digital flight control computer ‘flies’ the aircraft for the pilot, providing automatic flight coordination and keeping the aircraft from entering potentially dangerous situations such as unintentional slops or skids. This therefore frees the pilot to concentrate on his intended tasks during the combat.
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J-10S two-seater fighter-trainer (Chinese Internet)
The two-seater J-10S fighter-trainer is identical to the single-seater variant in performance and avionic configuration, but has its forward fuselage stretched to accommodate a second pilot seat. Two pilots sit in tandem in the two-seat cockpit with one single large bubble canopy. An enlarged dorsal spine accommodates additional avionic for the second pilot. The aircraft can be used for pilot training or as a standard fighter.
Radar
CAC revealed that the J-10 is equipped with an indigenous fire-control radar featuring a mechanically slewed planar array antenna, capable of tracking 10 targets and engaging 2 (using semi-active radar-homing AAM) or 4 (using active radar-homing AAM) of them simultaneously. Possibly based on Russian or Israeli technologies, the radar is believed to be comparable to the early 1990s-era Western fighter radar designs. Alternatively the J-10 could be fitted with a range of fire-control radar introduced by Russian, Israeli, and European manufacturers on its export variant.
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The glass cockpit in the rear seat of this J-10S fight-trainer is clearly visible (Chinese Internet)
Cockpit
The cockpit of the J-10 features a “Hands On Throttle And Stick” (HOTAS) controls that enable operation of weapon systems while hands remain on these critical aircraft controls. There is one colour and two monochrome liquid crystal multifunctional display (MFD) that allow pilot to view flight data, weapon status, and target information by pressing a button; a wide field of view head-up display (HUD) that displays flight data and target information in front of the pilot. The aircraft could also use the indigenous helmet-mounted sight (HMS) that enables fast reaction in air-to-air combat.
Weapons
Fixed Weapon & Pylons
The fixed armament of the J-10 includes an internally-mounted Type 23-3 twin-barrel 23mm cannon, located on the port side of the front landing gear. The gas-operated cannon has a combat weight of 50.5kg, a length of 1,530mm, and a maximum rate of fire of 3,000~3,4000 rounds/minute. The cannon fires 320g, 23X200mm high-explosive/incendiary with tracer round and armour-piercing round, with a muzzle velocity of 715m/s. The cannon is electric-driven using 27V 8A DC.
The aircraft has 11 external stores stations for weapon carriage, three under each wing and five under the fuselage. The centreline under-fuselage station and the two inbound wing stations are pumped to carry drop tanks, with a 800 litre tank for the centreline station and a 1,700 litre tanks for each of the wing stations. The two under-fuselage stations at front (under air intake) could be used to carry various targeting or navigation pods for operations at night and in complex weather conditions.
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J-10 in static display with its air-to-air and air-to-surface weapons (Chinese Internet)
Air-to-Air Mission
For air-superiority and interception missions, the J-10 could carry a mix of medium-range air-to-air missiles (MRAAM), short-range air-to-air missiles (SRAAM) and drop tanks.
Typical air-Superiority and interception weapon configuration:
4X PL-11 / PL-12 MRAAM + 2X PL-8 SRAAM + 1X 800ltr drop tank
2X PL-11 / PL-12 MRAAM + 2X PL-8 SRAAM + 2X 1,600ltr drop tanks + 1X 800ltr drop tank
The J-10 was the first Chinese-made fighter to have surface attack capability in mind right from the design stage. The fighter is fully capable of all-weather offensive strikes, and could be fitted with a forward looking infrared and laser target designator pod. The AVIC I has displayed a model of the J-10 carrying what were believed to be targeting and navigation pods, which would provide the capability of the J-10 to deploy laser and satellite navigation guided weapons.
Ground Attack Mission
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A full-scale mockup of the two-seater J-10S with what appear to be forward looking infrared and laser target designator pods under its fuselage (Chinese Internet)
In a typical surface attack mission, the fighter carries up to eight 250kg bombs, along with two drop tanks and two PL-8/9 SRAAMs. Although the PLAAF has already developed the pylon integrated dispenser system (PIDS) that can carry up to six 250kg LDGP bombs for the J-8B fighter and JH-7 fighter-bomber, the similar system has not been seen being equipped by the J-10.
Typical surface attack and interdiction weapon configuration:
2X PL-8 SRAAM + 6X 250kg LDGP bomb + 2X 1,600ltr drop tanks + 1X 800ltr drop tank
2X PL-8 SRAAM + 2X 500kg LGB + 2X 1,600ltr drop tanks + 1X 800ltr drop tank + laser targeting pod
Powerplant
The J-10 was originally planed to be powered by an indigenous WP-15 turbojet engine, but the engine development plan was cancelled. Instead the J-10 was fitted with a Russian Salyut AL-31F turbofan engine rated at 76.2kN (7,770kg, 17,130 lb) dry and 122.55kN (12,500kg, 27,557 lb) with afterburning. The AL-31F is a high-performance jet engine originally developed for the Su-27, Su-30MK and Su-33 fighters and the Su-34 bomber. The version used by the J-10 is the AL-31FN, a modified variant specially tailored for the J-10. In order to fit the engine into the J-10 airframe, Russia engine supplier made necessary modifications on the AL-31F, including relocating the accessory gearbox to be mounted beneath the engine. Accordingly, the J-10 designer also made modifications on the J-10’s airframe and air intake.
The AL-31FN is built by Moscow-based Salyut Machine Building Enterprise. The development of the AL-31FN was completed in 2000. Between 2002 and 2004, Salyut delivered 54 AL-31FN engines to China, with a unit price of US$3 million. A Russian source also confirmed to Interfax that China was seeking to maintain and repair these engines locally in a Chinese plant.
In July 2005, Russian media reported that the state-owned arms trading company Rosoboroneksport has concluded a US$300 million deal with China for the export of an additional 100 units of the AL-31FN engine to be delivered within the next three years. China also reserved the right to order a further 150 units by 2010, and may consider a licensed co-production.
Salyut has also introduced an improved version of the AL-31FN, featuring a fully variable, all-aspect thrust vector control (TVC) nozzle and an increased afterburning thrust of 124.54kN (12,700kg, 27,998lb). Currently Salyut is actively marketing the engine to China, but it is not known whether this engine will be fitted on future production J-10 fighters.
Shenyang-based AVIC Aviation Engine Institute (also known as 606 Institute) and Shenyang Liming Aero-Engine Group carried on the development of the indigenous WS-10 throughout the 1990s and early 2000s. The revised design, possibly based on some of the AL-31F technology, was known as WS-10A, or “Taihang” in its commercial name. AVIC I announced that the development of the WS-10A was completed in November 2005.
The WS-10A is slightly larger than the AL-31F in size. The engine is reportedly rated at 73.5kN (7,495kg, 16,523lb) dry and 110kN (11,217kg, 24,729 lb) with afterburning, which may result in slightly reduced aerodynamic performance in the WS-10A-equipped J-10.
Inventory
Division Regiment Serial No. Location Military Region
Air Force Flight Test & Training Base 60X8X Cangzhou AB, Hebei Beijing MRAF
2 Air Division 5 Fighter Regiment 10X3X Guilin AB, Guangxi Guangzhou MRAF
3 Air Division 7 Fighter Regiment 10X4X ? Nanjing MRAF
44 Air Division 132 Fighter Regiment 50X5X Luliang AB, Yunnan Chengdu MRAF
Specifications
Crew: One (J-10); Two (J-10S)
Powerplant: 1X Russian Salyut AL-31FN turbofan
Thrust (dry): 76.2kN (7,770kg, 17,130 lb)
Thrust (afterburning): 122.55kN (12,500kg, 27,557 lb)
In-flight refuelling: Yes
Weapon: 23mm single-barrel cannon
External Hardpoints: 11 (five under the fuselage centerline; six under the wings)
J-10 in the News
Russia signed AL-31 engine deal with China (31 July 05)
J-10 fighter officially declassified (29 Dec 06)
J-10 fighter to be fitted with a Chinese-made engine (17 Apr 07)
References
PAF to seek more Chinese aircraft, says air chief, The News International, 29 Mar 07
Last update: 21 March 2009
SINODEFENCE.COM
http://www.sinodefence.com/airforce/fighter/j10.asp
J-10
J-10B
J-10 History
J-10 Video
The Jian-10 (J-10) is a multirole, all-weather fighter aircraft designed for both air-to-air and air-to-ground missions. The aircraft was designed by the Chengdu Aircraft Design Institute (611 Institute) and built by the Chengdu Aircraft Corporation (CAC) of AVIC. The aircraft has been operational with the PLA Air Force (PLAAF) since 2003. The J-10 is available in the single-seat fighter variant J-10 and two-seater fighter-trainer variant J-10S. A further improved single-seat fighter variant designated J-10B reportedly made its maiden flight in February 2009.
Programme
The programme to develop the J-10, known as Project 8610, started in the mid-1980s. The aircraft was originally intended to be a high-performance air-superiority fighter to counter the then emerging fourth-generation fighters such as F-16 and MiG-29, but the end of the Cold War and changing requirements shifted the development towards a multirole fighter with both air-to-air and ground attack mission capabilities.
The development of the J-10 was reportedly assisted by Israel, which provided the technologies of its cancelled IAI Lavi lightweight fighter including the aerodynamic design and the software for the “fly-by-wire” flight control system. The development programme faced enormous difficulty in the early 1990s when China faced arms embargo imposed by the United States and European Union. In the mid-1990s Russian became involved in the J-10 development and supplied its AL-31F turbofan jet engine to power the aircraft.
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PLAAF J-10 single-seater fighter with PL-8 and PL-11 AAMs (Chinese Internet)
The J-10 was first flown on 22 March 1998, with six prototypes produced for flight tests. Six production examples in the single-seat fighter variant were delivered to the PLAAF Flight Test & Training Base / 13th Test Regiment at Cangzhou Airbase for operational test and evaluation in March 2003. The aircraft was certified for design finalisation in early 2004. The first operational J-10 fighter unit was activated in the PLAAF 44th Air Division / 132nd Fighter Regiment based at Luliang Airbase in the southern Yuannan Province in July 2004. The two-seater J-10S first flew in December 2003 and was certified in 2005.
The initial batch of 100 examples in both single-seat and two-seater variants were delivered to the PLAAF between 2004 and 2006. It was estimated that a total of 300 aircraft may be required by the PLAAF and PLA Navy. A number of countries including Pakistan, Iran, and Thailand have also shown strong interest in the aircraft. In March 2007, the Chief of Air Staff of the Pakistani Air Force told the press that the country was finalising a deal with China to purchase up to 32~40 J-10 fighters, with the delivery expected to take place in 2009. [1]
Design
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J-10 fighter with refuelling probe (Chinese Internet)
The J-10 adopts a “tailless delta-canard” aerodynamic layout, which was originally developed for the cancelled J-9 fighter. The aircraft has the horizontal control surfaces moved forward to become a canard in front of the wing. When the aircraft pitches up, instead of forcing the tail down decreasing overall lift, the canard lifts the nose, increasing the overall lift. Because the canard is picking up the fresh air stream instead of the wake behind the main wing, the aircraft can achieve better control authority with a smaller-size control surface, thus resulting in less drag and less weight.
The aircraft employs an adjustable, chin-mounted air intake that supplies air to the single Lyulka-Saturn AL-31FN afterburning turbofan jet engine. The upper portion of the air intake is incorporated with an intake ramp designed to generate a rearward leaning oblique shock wave to aid the inlet compression process. The ramp sits at an acute angle to deflect the intake air stream from the longitudinal direction. This design created a gap between the air intake and the forward fuselage, and requires six small beams to enhance the structure for high-speed flight. This air intake design was reportedly replaced by a diffuser supersonic inlet (DSI) on the latest J-10B variant.
The tailless delta-canard configuration is inherently aerodynamically unstable, which provides a high level of agility, particularly at supersonic speeds. However, this requires a sophisticated computerised control system, or “fly-by-wire” (FBW), to provide artificial stabilisation and gust elevation to give good control characteristics throughout the flight envelope. The J-10 uses a digital quadruplex (four-channel FBW system developed by the 611 Institute. The software for the FBW system was developed by the 611 Institute using ADA language.
The pilot sits in the cockpit located above the air intake and in front of the canard. The two-piece bubble canopy gives the pilot great vision at all directions, a vital feature during air-to-air combat. The onboard digital flight control computer ‘flies’ the aircraft for the pilot, providing automatic flight coordination and keeping the aircraft from entering potentially dangerous situations such as unintentional slops or skids. This therefore frees the pilot to concentrate on his intended tasks during the combat.
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J-10S two-seater fighter-trainer (Chinese Internet)
The two-seater J-10S fighter-trainer is identical to the single-seater variant in performance and avionic configuration, but has its forward fuselage stretched to accommodate a second pilot seat. Two pilots sit in tandem in the two-seat cockpit with one single large bubble canopy. An enlarged dorsal spine accommodates additional avionic for the second pilot. The aircraft can be used for pilot training or as a standard fighter.
Radar
CAC revealed that the J-10 is equipped with an indigenous fire-control radar featuring a mechanically slewed planar array antenna, capable of tracking 10 targets and engaging 2 (using semi-active radar-homing AAM) or 4 (using active radar-homing AAM) of them simultaneously. Possibly based on Russian or Israeli technologies, the radar is believed to be comparable to the early 1990s-era Western fighter radar designs. Alternatively the J-10 could be fitted with a range of fire-control radar introduced by Russian, Israeli, and European manufacturers on its export variant.
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The glass cockpit in the rear seat of this J-10S fight-trainer is clearly visible (Chinese Internet)
Cockpit
The cockpit of the J-10 features a “Hands On Throttle And Stick” (HOTAS) controls that enable operation of weapon systems while hands remain on these critical aircraft controls. There is one colour and two monochrome liquid crystal multifunctional display (MFD) that allow pilot to view flight data, weapon status, and target information by pressing a button; a wide field of view head-up display (HUD) that displays flight data and target information in front of the pilot. The aircraft could also use the indigenous helmet-mounted sight (HMS) that enables fast reaction in air-to-air combat.
Weapons
Fixed Weapon & Pylons
The fixed armament of the J-10 includes an internally-mounted Type 23-3 twin-barrel 23mm cannon, located on the port side of the front landing gear. The gas-operated cannon has a combat weight of 50.5kg, a length of 1,530mm, and a maximum rate of fire of 3,000~3,4000 rounds/minute. The cannon fires 320g, 23X200mm high-explosive/incendiary with tracer round and armour-piercing round, with a muzzle velocity of 715m/s. The cannon is electric-driven using 27V 8A DC.
The aircraft has 11 external stores stations for weapon carriage, three under each wing and five under the fuselage. The centreline under-fuselage station and the two inbound wing stations are pumped to carry drop tanks, with a 800 litre tank for the centreline station and a 1,700 litre tanks for each of the wing stations. The two under-fuselage stations at front (under air intake) could be used to carry various targeting or navigation pods for operations at night and in complex weather conditions.
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J-10 in static display with its air-to-air and air-to-surface weapons (Chinese Internet)
Air-to-Air Mission
For air-superiority and interception missions, the J-10 could carry a mix of medium-range air-to-air missiles (MRAAM), short-range air-to-air missiles (SRAAM) and drop tanks.
Typical air-Superiority and interception weapon configuration:
4X PL-11 / PL-12 MRAAM + 2X PL-8 SRAAM + 1X 800ltr drop tank
2X PL-11 / PL-12 MRAAM + 2X PL-8 SRAAM + 2X 1,600ltr drop tanks + 1X 800ltr drop tank
The J-10 was the first Chinese-made fighter to have surface attack capability in mind right from the design stage. The fighter is fully capable of all-weather offensive strikes, and could be fitted with a forward looking infrared and laser target designator pod. The AVIC I has displayed a model of the J-10 carrying what were believed to be targeting and navigation pods, which would provide the capability of the J-10 to deploy laser and satellite navigation guided weapons.
Ground Attack Mission
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A full-scale mockup of the two-seater J-10S with what appear to be forward looking infrared and laser target designator pods under its fuselage (Chinese Internet)
In a typical surface attack mission, the fighter carries up to eight 250kg bombs, along with two drop tanks and two PL-8/9 SRAAMs. Although the PLAAF has already developed the pylon integrated dispenser system (PIDS) that can carry up to six 250kg LDGP bombs for the J-8B fighter and JH-7 fighter-bomber, the similar system has not been seen being equipped by the J-10.
Typical surface attack and interdiction weapon configuration:
2X PL-8 SRAAM + 6X 250kg LDGP bomb + 2X 1,600ltr drop tanks + 1X 800ltr drop tank
2X PL-8 SRAAM + 2X 500kg LGB + 2X 1,600ltr drop tanks + 1X 800ltr drop tank + laser targeting pod
Powerplant
The J-10 was originally planed to be powered by an indigenous WP-15 turbojet engine, but the engine development plan was cancelled. Instead the J-10 was fitted with a Russian Salyut AL-31F turbofan engine rated at 76.2kN (7,770kg, 17,130 lb) dry and 122.55kN (12,500kg, 27,557 lb) with afterburning. The AL-31F is a high-performance jet engine originally developed for the Su-27, Su-30MK and Su-33 fighters and the Su-34 bomber. The version used by the J-10 is the AL-31FN, a modified variant specially tailored for the J-10. In order to fit the engine into the J-10 airframe, Russia engine supplier made necessary modifications on the AL-31F, including relocating the accessory gearbox to be mounted beneath the engine. Accordingly, the J-10 designer also made modifications on the J-10’s airframe and air intake.
The AL-31FN is built by Moscow-based Salyut Machine Building Enterprise. The development of the AL-31FN was completed in 2000. Between 2002 and 2004, Salyut delivered 54 AL-31FN engines to China, with a unit price of US$3 million. A Russian source also confirmed to Interfax that China was seeking to maintain and repair these engines locally in a Chinese plant.
In July 2005, Russian media reported that the state-owned arms trading company Rosoboroneksport has concluded a US$300 million deal with China for the export of an additional 100 units of the AL-31FN engine to be delivered within the next three years. China also reserved the right to order a further 150 units by 2010, and may consider a licensed co-production.
Salyut has also introduced an improved version of the AL-31FN, featuring a fully variable, all-aspect thrust vector control (TVC) nozzle and an increased afterburning thrust of 124.54kN (12,700kg, 27,998lb). Currently Salyut is actively marketing the engine to China, but it is not known whether this engine will be fitted on future production J-10 fighters.
Shenyang-based AVIC Aviation Engine Institute (also known as 606 Institute) and Shenyang Liming Aero-Engine Group carried on the development of the indigenous WS-10 throughout the 1990s and early 2000s. The revised design, possibly based on some of the AL-31F technology, was known as WS-10A, or “Taihang” in its commercial name. AVIC I announced that the development of the WS-10A was completed in November 2005.
The WS-10A is slightly larger than the AL-31F in size. The engine is reportedly rated at 73.5kN (7,495kg, 16,523lb) dry and 110kN (11,217kg, 24,729 lb) with afterburning, which may result in slightly reduced aerodynamic performance in the WS-10A-equipped J-10.
Inventory
Division Regiment Serial No. Location Military Region
Air Force Flight Test & Training Base 60X8X Cangzhou AB, Hebei Beijing MRAF
2 Air Division 5 Fighter Regiment 10X3X Guilin AB, Guangxi Guangzhou MRAF
3 Air Division 7 Fighter Regiment 10X4X ? Nanjing MRAF
44 Air Division 132 Fighter Regiment 50X5X Luliang AB, Yunnan Chengdu MRAF
Specifications
Crew: One (J-10); Two (J-10S)
Powerplant: 1X Russian Salyut AL-31FN turbofan
Thrust (dry): 76.2kN (7,770kg, 17,130 lb)
Thrust (afterburning): 122.55kN (12,500kg, 27,557 lb)
In-flight refuelling: Yes
Weapon: 23mm single-barrel cannon
External Hardpoints: 11 (five under the fuselage centerline; six under the wings)
J-10 in the News
Russia signed AL-31 engine deal with China (31 July 05)
J-10 fighter officially declassified (29 Dec 06)
J-10 fighter to be fitted with a Chinese-made engine (17 Apr 07)
References
PAF to seek more Chinese aircraft, says air chief, The News International, 29 Mar 07
Last update: 21 March 2009
SINODEFENCE.COM
http://www.sinodefence.com/airforce/fighter/j10.asp
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